Top
  >  Backpacken   >  Wat eet je (als veganist/vegetariër) tijdens een meerdaagse trektocht?

Ga je wandelen en (wild)kamperen, dan is de kans groot dat je je maaltijden op je rug mee moet dragen. Als je overnacht in huttentochten en/of ho(s)tels dan is er ter plekke vaak wel wat te eten te krijgen. Wie in het wild slaapt kan niet ’s avonds waarschijnlijk niet even naar de supermarkt lopen en zal zich goed voor moeten bereiden. In dit bericht leg ik uit hoe ik mezelf tijdens meerdaagse trektochten met mijn tent voorbereid met maaltijden.

Lichtgewicht voeding

Elke gram telt als je je bevoorrading in je rugzak mee moet dragen. Je kunt je voorstellen dat een blik soep meedragen dan minder praktisch is dan gedroogd eten zoals pasta. Je wilt dus maaltijden meenemen die zo licht mogelijk zijn, en dan kom je al snel op ge(vries)droogde maaltijden uit. Daarnaast is het belangrijk dat je voeding je goed vult én je verbruikte brandstoffen weer aanvult. 

Budget

Als je het budget hebt kun je kiezen uit professionele gevriesdroogde maaltijden met daarin precies genoeg eiwitten, koolhydraten en mineralen om je verbruikte brandstoffen weer aan te vullen. Deze maaltijden kosten gemiddeld zo’n 7.50 tot 15 euro per stuk. Ik reis zelf altijd met een klein budget en voor mij is het financieel niet haalbaar om voor twee of meer weken drie professionele maaltijden per dag aan te schaffen. Ik kies daarom voor een lowbudget alternatief: gedroogde kant-en-klaar maaltijden uit de supermarkt. In Nederland heb je bijvoorbeeld pasta van Knorr in een zakje. In Schotland is kant-en-klaar uit een zakje eten populairder dan in Nederland en daar heb je dan ook meer keuze in pasta’s, rijst, noedels, etc. Ook deze maaltijden zijn gemakkelijk in één pan te bereiden, maar kosten meer gas omdat je de pasta in het water kookt (i.p.v. kokend water in de zakjes schenkt zoals bij professionele maaltijden). Deze budget maaltijden bevatten relatief weinig voedingsstoffen maar vullen mij genoeg. Een kwestie van uitproberen hoeveel je nodig hebt.

budget-kampeer-voeding

Hoeveel eten neem je mee op wandeltocht?

Ik plan voor vertrek voor hoeveel dagen ik eten mee moet nemen voordat ik een supermarkt tegenkom op mijn route. Daarbij zorg ik ervoor dat ik voor elke dag ontbijt, lunch, avondeten, twee tussendoortjes en een zakje rozijnen (liever noten, maar die lust ik helaas niet) meeneem. Ik neem precies mee wat ik nodig heb, en geen overbodige luxe. Wanneer ik van plan ben meer dan twee dagen te gaan wandelen zonder een supermarkt tegen te komen, dan neem ik een maaltijd extra mee, voor het geval dat ik vertraagd raak en iets later bij de supermarkt aankom.

Kan ik vegetarisch/veganistisch eten tijdens mijn trektocht?

Ja, dat kan zeker! Mij werd in een bekende outdoorwinkel verteld dat ik tijdens mijn reizen maar even ‘wat afwegingen moest maken en mijn principes misschien even aan de kant moest zetten’. Gelukkig luisterde ik niet naar deze meneer, maar kwam ik in contact met Matthias van Start Hiking, die een ruim assortiment met vegetarische en veganistische maaltijden in zijn webshop heeft. Er zijn veel professionele, gevriesdroogde veganistische maaltijden. En ook met een klein budget kun je heel goed onderweg eten zonder je ‘principes aan de kant te zetten’. Onderstaande tips gelden dus ook voor jou!
( Ik ben zelf fan van de merken Real Turmat, Firepot en Summit to Eat. Dit zijn merken die vele vegetarische en veganistische maaltijden in hun assortiment hebben, die nog lekker zijn ook. Ik koop mijn maaltijden altijd bij Start Hiking waar eigenaar Matthias me uitgebreid adviseert over welke maaltijden veganistisch en lekker zijn.)

lichtgewicht-voeding-trektocht

Ontbijt ideeën

Ik ontbijt tijdens het kamperen altijd met havermout. In Nederland ben ik daar geen fan van, maar tijdens het kamperen vind ik niets fijner dan wakker worden met warm ontbijt. De goedkoopste optie is een pak havermout kopen en deze opdelen in dag-porties in diepvrieszakjes met ritssluiting. Doe er eventueel een handje noten, een blokje pure chocolade, een lepel pindakaas en gedroogde vruchten doorheen. Niet-veganistische reizigers kunnen ervoor kiezen wat melkpoeder bij de zakjes in te doen. ’s Morgens even water koken en in een kommetje op je havermout-mengsel gieten en klaar is je ontbijt.

Ik vind zelf de kleine zakjes van Quaker lekker en praktisch. Ze zijn veganistisch en hebben iets meer smaak dan kale havermout met water.

Je kunt eventueel (veganistisch) eiwitpoeder aan je maaltijden toevoegen. Ik heb dat tijdens een trektocht geprobeerd maar we kregen het dankzij de smerige smaak echt niet doorgeslikt. Iets om thuis even te testen voordat je het meeneemt op reis.

ontbijt-lichtgewicht-kamperen

Tussendoortjes tijdens het wandelen

Ik neem per dag twee tussendoortjes mee, en daarnaast nog een reep pure chocolade. Ik ben geen fan van pure choco, maar het vult goed én het smelt niet bij warm weer. Ik stop vaak een blokje chocolade door mijn havermout en ik vind het lekker om ’s avonds als toetje een blokje te eten.

Eén van mijn tussendoortjes is een energiereep. Er zijn heerlijke veganistische repen van Zonnatura, Bolletje en (meer voedend) Cliff bar. Het andere tussendoortje is een handje trailmix. De meeste mensen kiezen ervoor om verschillende soorten noten te mengen met gedroogde vruchten zoals rozijnen. Ikzelf lust echt geen noten en neem in plaats daarvan een handje verschillende soorten gedroogde vruchten. Je kunt er ook (veganistische) Mentos snoepjes doorheen doen voor de welkome afwisseling. Reken op zo’n 100 gram trailmix per dag.

vegan-tussendoortje-wandelen

Lunch tijdens je wandeling

Wanneer ik langs een supermarkt kom, neem ik een vers brood mee. Ik draag ook altijd een (plastic) potje pindakaas bij me en de eerste dagen na een supermarktbezoek eet ik dus brood met pindakaas. De andere dagen heb ik Hartkeks, Trek ‘n Eat Trekking Biscuits of andere crackers bij me, waarop ik een flinke laag pindakaas smeer voor de energie. Je kunt de pindakaas eventueel ook vervangen door kleine potjes jam/hagelslag van Hero uit de Nederlandse supermarkt.

Je kunt er ook voor kiezen om een gevriesdroogde, professionele maaltijd mee te nemen voor tijdens de lunch (zie ‘avondeten tijdens je trektocht).

lunch-lange-afstand-wandelen

Avondeten tijdens je trektocht

Voor het slapengaan eet ik mijn grootste maaltijd van de dag. Vaak bestaat die uit een zakje gedroogde pasta die ik kook op mijn brandertje. Op dagen dat ik langs een supermarkt kom neem ik wat kleine tomaatjes of champignons mee om de maaltijd wat op te leuken.

Als je meer budget tot je beschikking hebt, kun je kiezen voor een professionele, gevriesdroogde maaltijd. Deze bevatten een goede balans van vetten, koolhydraten, eiwitten en vitaminen en mineralen die jouw lichaam helpen herstellen van de inspanning. Als ik het geld had, zou ik zeker kiezen voor deze optie. De kwaliteit van deze producten is vele malen beter dan die van de kant-en-klaarmaaltijden uit de supermarkt. Je bereid deze maaltijden door kokend water in het zakje te gieten. Dan laat je het even staan en daarna kun je uit het zakje eten. Scheelt gas en afwas!

eten-tijdens-trektocht

En zo nu en dan… patat!

Ik hou in mijn budget altijd rekening met impuls-eten. Kom ik na 20 kilometer wandelen een snackbar tegen, dan wil ik patat. Met heel veel zout. En ja, dat gun ik mezelf dan gewoon. Of een glas koud drinken op een warme wandeldag. Meestal zet ik hiervoor zo’n 5-10 euro per week apart, waar ik dan zulke impulsaankopen mee doe.

voeding-trektocht
0

post a comment